vrijdag 13 maart 2009

Tutorgesprek

Het tutorgesprek duurt 20 min en vindt 2 tot 3 keer per semester plaats. De data en tijdstippen waarop deze gesprekken plaatsvinden worden vooraf aan de leerlingen medegedeeld.

De leerling bereidt het eigen tutorgesprek voor. Aan de hand van de verkregen beoordelingen en eventuele andere ervaringen en informatie stelt de leerling een half A4tje op met de eigen sterke en zwakke punten en andere zaken die de leerling wil bespreken. Dit stuurt hij, uiterlijk 1 week voor het gesprek, per e-mail naar zijn tutor.

Verloop van het tutorgesprek (voorbeeldagenda):
  • Opening

  • Algemene stand van zaken
    • Voldoet de opleiding aan de verwachtingen?

    • Waar ligt je belangstelling?

  • Studieverloop
    • Hoe beoordeel je de studiebelasting?

    • Wat vind je moeilijk en makkelijk aan de opleiding?

    • Is dat veranderd sinds een vorig gesprek?

    • Zijn alle projecten en opdrachten gemaakt?

    • Zo nee, waarom niet?

    • Hoe zit het met je absentie (presentie)?

  • Bespreken en bekijken van studieresultaten

  • Vragen en opmerkingen

  • Afspraken

Tijdens het tutorgesprek maakt de leerling notities over de inhoud van het gesprek. Na afloop van het gesprek verwerkt hij deze tot een samenhangend verslag van maximaal een A4tje lang. In het verslag komen de belangrijkste gespreksonderwerpen en de gemaakte afspraken te staan. Het verslag stuurt hij per e-mail aan de tutor (ter goedkeuring) tot uiterlijk een week na het gesprek. De tutor geeft zijn reactie, per e-mail, op het verslag tot uiterlijk een week na toezending.

Tijdens het tutorgesprek worden ook de studieresultaten en onvoldoende beoordelingen besproken. De leerling kan zijn zienswijze toelichten op de gegeven beoordelingen. Leerling en tutor bespreken samen welke acties verder nodig zijn om verdere onvoldoende beoordelingen te voorkomen en maken hierover afspraken. Advisering en begeleiding door de tutor zijn hierbij belangrijk.

Hier worden links voor het tutorgesprek verzameld.

Tutorgesprekken
http://www.hum.uva.nl/onderwijs/rendement.cfm/8521E21E-6D61-4E24-BC21CFC52A717157
Leerstijlen volgens Vermunt
http://edukeet.blogspot.com/2009/11/leerstijlen-volgens-vermunt.html
Leerstijlen van Kolb
http://edukeet.blogspot.com/2009/11/de-leerstijlen-van-kolb.html
carrieretijger.nl > carriere > zelfonderzoek > persoonlijk-ontwikkelingsplan
http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfonderzoek/persoonlijk-ontwikkelingsplan

Geen opmerkingen: